Thursday, December 17, 2015

Filled Under:

"RUMAH SEWA NIE BAK NERAKA, Aku Post Ni Supaya Orang Lain Tak Terkena"

"RUMAH SEWA NIE BAK NERAKA, Aku Post Ni Supaya Orang Lain Tak Terkena"
bhmetro ‪#‎mynews‬ ‪#‎ohmedia‬ ‪#‎sukanstar‬ ‪#‎siakapkeli‬ ‪#‎penmerah‬


"RUMAH SEWA NIE BAK NERAKA, Aku Post Ni Supaya Orang Lain Tak Terkena"

Kepada semua yang baca post ni, aku mahu share pengalaman aku dengan abang aku sewa kat satu rumah di seksyen 2, wangsa maju. Aku share supaya tak nak orang lain terkene jugak ape yang aku lalui.

Rumah sewa yang lama (kat wangsa maju jugak) aku kene keluar sebab anak owner rumah nak duduk disitu. So aku cari rumah sewa kat mudah.my, ternampak satu rumah ni yang sewa agak murah jugak, Rm190 sebulan untuk seorag tak termasuk bil.
Dalam rumah tu ade 3 bilik 2 bilik air, tapi die buat style hostel, 9 orang duduk dalam tu termasuk "owner" (nanti aku tekankan pasal owner ni), 3 orang duduk dalam master bedroom, 4 orang duduk dalam 2 bilik, dan dua orang duduk kat ruang tamu. "Owner" ni Melayu. Aku tengok rumah tu bagi aku ok la, internet ade.
Condition agak buruk tapi kemas, tapi bagi aku yang balik lewat keje ni dan ofis dekat je, aku tak kisah, asalkan ade tempat tidur. So aku deal la dengan "owner" rumah tu. Sebab die buat style hostel, die buat la peraturan macam hostel kat kolej, buang sampah ikut turn setiap malam (die buat jadual).
Payment first month masuk RM450 termasuk 1 bulan deposit dan utiliti. Minimum duduk 3 bulan, kurang daripada tu tak dapat deposit. MAse tu aku on je sbb aku nk sewa 3 bulan je. First week sewa bagi aku tak de masalah kat aku, tapi second week, dah mula neraka aku dalam rumah tu.
HAmpir setiap malam, "owner" tu bising dengan call kawan die sampai lewat malam, kadang2 lepas subuh still buat bising lagi. Dari perbualan die, aku dapat tahu yang die ni gay, atheist dan racist. Setiap perbualan die ni akan kutuk kaum2 lain ni. MOstly die tak terima islam sebab Islam tak mmbenarkan golongan gay. PErbualan die tu boleh dengar smpai tingkat bawah dan atas.
So bayangkan bagaimana kami rase dalam rumah tu, tak boleh counter sebab tak nak ada risiko dihalau n tak dapat deposit, rasa tak secure kalau orang datang rumah marah sebab buat bising dan racist, dan lagi2 kami nak tidur sebab penat keje.
Aku rasa kesian kat housemate aku yang sewa dekat ruang tamu tu. Housemate aku tu masuk rumah skali ngan aku. Balik keje lewat malam, sampai rumah tak boleh tidur sebab "owner" buat bising. Housemate aku smpai demam sbb tak cukup tidur.
 BIle dah hilang sabar, housemate aku ni tegur la "owner" ni, reply yang die dapat, "biarla, ni rumah aku". Dalam hati aku, ye la rumah dia, tapi kami bayar sewa kut, bukan duduk free. Tak sampai dua bulan, housemate aku keluar rumah, so tk dpt deposit, die dah tk kisah sebab tk tahan dengan perangai "owner" ni. "owner" ni buat satu group whatsapp untuk kami dalam rumah.
Die akan "dakwah" kami tentang pegangan die (perkara2 yang haram tiba2 boleh buat) dalam whatsapp. Boleh katakan hampir semua whatsapp die kami tk layan sebab alhamdulillah kami pegang lagi dengan agama kami, kami hanya layan die bile ade isu rumah je.
Ada satu hari washing machine rosak, so kami semua kene bayar termasuk die. Die kate kos RM180, so aku mintak la resit, sampai sekrang tk dapat. Dalam minggu lepas, die post kat whatsapp bil2 yang kami kene bayar, mule2 die tunjuk gambar bil elektrik, tapi kat bahagian jumlah je, bulan dan alamat die tak tunjuk. kami curious la kenapa tak tunjuk penuh. bile kami nak tengok hardcopy bil tu, die tk bg tgk, die just bg tgk jumlah n bulan sahaja.
So housemate aku yang lain check kat internet. Rupe2 nye, rumah ni bukan die punye, orang lain, sebab dalam bil bukan atas nama die dan bil yang die tunjuk bil bulan 10 dan ada tunggakan yang die tak bayar habis dari bulan 9. Dalam hati aku ni tak boleh jadi ni. aku masuk bulan 10, bil bulan 9 aku pulak kene bayar.
So hari isnin malam kami berempat buat meeting same2 kecuali "owner". Sebab kami buat macam ni untuk susun strategi nk confront "owner" ni. "owner" ni memang payah nak bawak berbincang, sebab stiap kali nak berbincang, die akan bg kite cakap skit je, die cakap banyak.
Abang aku pernah bergaduh dengan die gara2 die tak nak terima teguran kami. Lepas kami berbincang, kami confront "owner". As expected, die payah nak mengalah. aku mulakan dan tanya elok2 "betul ke tu bil untuk bulan ni punye, tolong jwb jujur bang", die jwb "ye la bulan ni punye". aku cakap "jangan menipu bang, tu bil untuk bulan 10 kan" die jwab, "aah la, bulan lepas punya la, sori, i terlupa, i ni makan tidur, makan tidur je tu yang terlupa sekarang patut bulan 11" aku kate la "bang, bagi la kami tengok bil tu semua" die jawab "sorry, this is my property, my privacy, hak i tak nak bagi tunjuk kat uolls", aku dah hilang sabar, aku pun marah "napa tak bagi kiteorang tengok pulak, kami bayar kut, bukan free, hak kami nak tengok bil2 ni, abang ni menipula, beragak la nak menipu pun"
Aku kata menipu sebab die bukan owner. Die jawab, "Dah tu sape nak bayar bil ni, aku kate korang kene bayar bil ni, korang bayar, aku tuan rumah, this is business, in agreement korang kene bayar ape2 bill yang aku suruh bayar"."owner" ni bengang kami kata die menipu, so die halau semua keluar.
Die call polis kalau kami tak keluar. Die call betul2. aku mase tu, tak pela aku keluar je la, kebetulan ayah aku ade rumah kat tempat lain. aku keluar sebab silap aku tak check background die macam mane. Aku dengan abang aku keluar rumah neraka malam tu jugak. Housemate yang lain dpt keampunan dari "owner" sebab aku yang mulakan pertengakaran tu, bukan dieorang.
Tapi housemate aku yang lain keluar jugak selepas jumpe rumah baru 2 hari lepas tu. Kami dapat tahu yang tenant sbelum kami paling lama duduk kat situ 5 bulan je, tapi die pulak dah duduk 8 tahun. Die kata owner sebenar tak kisah bagaimana die uruskan rumah tu, janji dapat sewa. Eventually die kate rumah tu milik die.
Aku post ni supaya orang lain tak terkena macam aku dan housemate aku. Murah memang murah, kalau korang tahan la dengan perangai die, silakan. Die suke memasak, dan kat dapur rumah tu ada satu botol alkohol. "owner" ni bagitahu aku sbelum aku keluar rumah dia kata "Sape suruh kau tk check aku ni siapa sebelum korang sewa", so ini tanggungjawab aku nak share bende ni. Nama die Alexis, name melayu Iswandi , Die claim die graduan UIA, umur 36 tahun.

Die akan post kat internet nak cari org sewa tapi die takkan pakai nama sebenar. Gambar die kat bawah tapi ni mase die kurus, sekarang die dah gemuk. Satu lagi gambar bil elektrik dengan alamat.




0 comments:

Post a Comment